Sobota 6. července 2024, Den upálení mistra Jana Husa
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

  • Zprávy
  • Celebrity
  • Jen pro muže
  • Sport
  • Video
  • Podcasty
  • Antiyoutuber
  • jít naiDNES.cz

    Pivo za 71 korun? Směšné! Proč se obchodníci na festivalech brání platbám kartou?

    Léto je tady a s ním i festivalová sezona, která přitahuje tisíce návštěvníků z celé České republiky. Jaké festivaly jsou letos nejvíce v kurzu, co návštěvníky přitahuje a jaké jsou trendy v placení? Průzkum agentury Ipsos pro společnost Visa odhaluje zajímavé odpovědi a přináší pohled na to, co lidé opravdu hledají a co je štve.

    Festivaly, které letí

    Hudební festivaly jsou jednoznačným tahákem letošního léta. Ať už jde o rockové legendy, popové hvězdy nebo indie kapely, hudba spojuje lidi všech generací. „Na Colours of Ostrava jedu už podesáté, je to taková moje letní tradice,“ říká nadšený návštěvník Petr. Městské slavnosti a gastro festivaly se těší také velkému zájmu. Kdo by odolal kouzlu lahodného jídla a pití? „Gastrofest v Českých Budějovicích je pro mě ráj na zemi,“ směje se Jana, která se na festival chystá se skupinou přátel. A co filmoví nadšenci? Ti si rozhodně nesmí nechat ujít karlovarský filmový festival.

    Co táhne lidi na festivaly?

    Proč lidé milují festivaly? Je to o atmosféře, zážitcích a společnosti přátel. „Na festivalech miluju tu svobodu a pohodu, všichni jsou tam prostě v dobré náladě,“ sdílí svůj názor Katka. Někteří lidé přicházejí pro kulturní zážitky, jiní kvůli setkání s přáteli. A samozřejmě, dobré jídlo a pití nikdy nesmí chybět. „Na festivalech si vždycky užívám skvělou atmosféru a objevování nových chutí,“ říká Tomáš.

    Bezhotovostní platby: Budoucnost festivalů?

    Zapomeňte na starosti s hotovostí – digitální platby jsou na vzestupu a stávají se standardem na většině festivalů. Proč? Jednoduše proto, že jsou rychlé, pohodlné a bezpečné.

    „Platím mobilem všude, kde to jde. Je to prostě pohodlnější,“ vysvětluje Marie, pravidelná návštěvnice festivalů. S platební kartou, mobilem nebo chytrými hodinkami je placení hračka. A co víc, díky digitálním platbám se zkracují fronty u stánků s občerstvením, což ocení každý hladový návštěvník.

    Jedním z hlavních argumentů pro digitální platby je jejich rychlost. Návštěvníci oceňují, že mohou platit během několika vteřin a nemusí se zdržovat počítáním peněz. „Je to super, nemusím mít peněženku plnou drobných,“ říká Lukáš. A to není vše – díky digitálním platbám máte přehled o svých výdajích a můžete využít různé výhody, jako je cashback nebo slevy.

    Na karlovarském filmovém festivalu nabízela Visa 10% slevu při platbě kartou v gastro stánku Rohlík. Navíc, vratné zálohy na kelímky, které se vrací přímo na kartu, jsou dalším skvělým příkladem, jak technologie mění festivalové zážitky k lepšímu. „Nemusím řešit, kam jsem dal ten kelímek, stačí ho vrátit a peníze mám hned zpátky na kartě,“ pochvaluje si Adam, pravidelný festivalový nadšenec.

    Proč někteří stále trvají na hotovosti?

    Přestože digitální platby nabízejí mnoho výhod, někteří prodejci na festivalech stále trvají na hotovosti. „Někteří prodejci říkají, že terminál se jim kvůli pár dnům festivalu nevyplatí. Přitom poplatky jsou opravdu minimální,“ poznamenává prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. Data společnosti Visa ukazují, že zavedení plateb kartou může zvýšit příjmy malých a středních podniků v průměru o 8 %.

    Reportáž iDNES.cz o stánkaři najdeš ZDE.

    „Pivo na festivalu ve Varech stojí cca 69 korun... pokud by obchodníci, co se brání platbě kartou kvůli ‚poplatkům bankám‘, zohlednili tu ‚brutalitu‘ 2% srážky v ceně, vyjde to pivko na nějakých 71 korun,“ směje se filmový fanoušek Karel.

    Návštěvníci mají jasno: Procenta ze srážek nejsou pravý důvod, proč někteří obchodníci na festivalech neberou karty – jde o černou ekonomiku,“ říká Karel. Pokud by obchodníci zohlednili 2% poplatek za platbu kartou, pivo by zdražilo jen o dvě koruny, což není žádná tragédie.

    „Včera jsme si chtěli dát jídlo a pivo v kině Drahomíra, ale nebrali karty. Mohli jsme tam utratit pět stovek, ale přišli o nás, protože ušetřili pět korun na poplatcích,“ kroutí hlavou Pavel. Prodejci tak přicházejí o klienty, kteří by mohli více utratit, a navíc na filmový festival přijíždí mnoho lidí ze zahraničí, kteří si nechtějí vybírat hotovost, protože nevědí, co s ní pak.

    Cesta na festival a ubytování

    Většina návštěvníků preferuje jednodenní návštěvy festivalů a dopravuje se autem. „Auto je pro mě nejpohodlnější, můžu si vzít všechno, co potřebuju,“ říká Martin. Pokud jde o ubytování, stanování už není tak populární jako dříve. Mnozí raději využívají pohodlí hotelů, penzionů nebo Airbnb. „Stanování je fajn, ale po dlouhém dni na festivalu radši volím pohodlnou postel,“ směje se Petra. A když jde o nabíjení telefonů, powerbanky jsou stále nejoblíbenější volbou. „Bez powerbanky bych na festival ani nevyrazil,“ tvrdí Adam.

    Novinky a vylepšení na festivalech

    Festivaly se neustále vyvíjejí a přinášejí nové vylepšení. Letos návštěvníci oceňují pestřejší nabídku občerstvení, lepší program a doprovodné aktivity. „Je super vidět, že se festivaly stále zlepšují a nabízejí něco nového,“ říká Eva. Bezhotovostní platby jsou stále častější a usnadňují život jak návštěvníkům, tak prodejcům. „Mít možnost platit kartou všude je prostě skvělé,“ dodává Jakub. Aplikace pro festivaly se také stávají běžnou součástí zážitku, umožňují sledovat program, platit za vstupenky a najít si cestu na festivalu.

    Shrnutí v číslech:

    • Hudební festivaly jsou nejoblíbenější (39 % návštěvníků).
    • Městské slavnosti přitahují 29 % lidí.
    • Gastro festivaly navštěvuje 19 % lidí.
    • Filmové festivaly mají 10 % návštěvníků.
    • Kulturní zážitek je hlavním důvodem návštěvy festivalů (49 %).
    • Digitální platby preferuje až 69 % návštěvníků.
    • Hotovost stále používá 24 % lidí.
    • Předplacené čipy, karty a náramky využívá jen 7 % lidí.
    • Rychlost digitálních plateb je důležitá pro 43 % návštěvníků.
    • Přehled o výdajích ocení třetina respondentů.
    • Cashback a slevy jsou atraktivní pro pětinu lidí.
    • Vratné zálohy na kelímky se vrací na kartu, což je oblíbené u návštěvníků jako Adam.
    • Příjmy malých a středních podniků mohou růst až o 8 % po zavedení digitálních plateb.
    • Stanování upřednostňuje 23 % lidí, zatímco 26 % volí hotely nebo penziony.
    • Powerbanky používá 45 % návštěvníků festivalů.
    • Až 81 % lidí by uvítalo více nabíjecích stanic pro elektronická zařízení.